သာသနာျပဳ ဒသမ ေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္။

Tuesday, January 20, 2009

ေက်းဇူးေတာ္႐ွင္ စံကင္း ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး သက္ေတာ္ထင္႐ွား ႐ွိစဥ္အခါတုန္းက ကၽြန္မတို႔ သမီးခင္ပြန္းက ဆရာေတာ္ႀကီး အထံေတာ္ေမွာက္သို႔ မၾကာမၾကာ အဖူးအေျမာ္ ေရာက္ပါတယ္။ ေရာက္တဲ့အခါတိုင္းလည္း ဆရာေတာ္ႀကီးက သူ႔သားသမီးေတြ လာေရာက္ ကန္ေတာ့ၾကသလိုပဲ ၀မ္းပန္းတသာ အကန္ေတာ့ခံၿပီး တရင္းတႏွီး ရယ္စရာ ေမာစရာေလး ေတြ ေျပာတဲ့အခါေျပာ၊ ကၽြန္မကို စတဲ့အခါ စတတ္ပါတယ္။

ကၽြန္မတို႔ လူထုသတင္းစာ ေန႔တိုင္းဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းထားေတာ့ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက သတင္းစာကို ကိုရင္ေတြ ေန႔တိုင္း ဖတ္အျပခိုင္းၿပီး နားေထာင္တာကိုး။ အဲဒီေတာ့ ဦးလွ ကေန႔ ဘာေရးတယ္၊ ကၽြန္မ ကေန႔ ဘာေရး တယ္ဆိုတာေတြကို ဆရာေတာ္ႀကီးက ေန႔တိုင္း ကိုရင္ေတြ ဖတ္ျပလို႔ သိၿပီးသား ျဖစ္ေနေတာ့ စိတ္ထဲမွာ တရင္းတႏွီးႀကီး ျဖစ္ေနေတာ္မူလို႔သာ ဒီလို ဆက္ဆံတာ ေနမွာေပါ့။
တေန႔ေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးဆီက ျပန္တဲ့အခါ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ ႐ွိတယ္ဆိုၿပီး ဦးလွနဲ႔ကၽြန္မ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ သတင္းသံုးတဲ့ အလယ္တိုက္မႀကီး အေပၚထပ္ အေ႐ွ႔ခန္းမေဆာင္ကို တက္လာခဲ့ၾကတယ္။
တက္သြားၾကေတာ့ ဆိုက္ဆိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ႀကီးကို ဖူးေတြ႔ရပါ တယ္။ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ႀကီးက ႐ုပ္ဆင္းအဂၤါကလည္း ျဖဴျဖဴစင္စင္၊ ျပည့္ျပည့္ၿဖိဳးၿဖိဳးနဲ႔ ေတာင့္ေတာင့္ႀကီး၊ ၾကည့္ပံု႐ႈပံုကလည္း စူးစူး႐ွ႐ွ ထက္ထက္ျမက္ျမက္၊ အသံေတာ္ကလည္း ထည္ထည္၀ါ၀ါ ႐ွိတဲ့အျပင္ ေလယူေလသိမ္းက ျပတ္သားပါဘိသနဲ႔။ သက္ေတာ္႐ွည္ စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးနဲ႔ေတာ့ တျခားစီေပါ့ေလ။ စံကင္းဆရာေတာ္ႀကီးက သက္ေတာ္ ၁၀၀ ေက်ာ္၊ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္က သက္ေတာ္ ၈၀ ေက်ာ္၊ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ကြာျခားေပတာကိုး။ ကၽြန္မတို႔ႏွစ္ေယာက္ ၀ပ္ခ်ၿပီး ထိုင္မိကာ ႐ွိပါေသးတယ္ ဦးလွဟာ ေညာင္ေလးပင္ေတာရႀကီး ဆရာေတာ္ ဦးအရိယရဲ႔ညီမွန္း ဆရာေတာ္က သိေလေတာ့ အဲဒီနယ္က ေ႐ႊက်င္သာသနာနဲ႔စပ္တဲ့ ေ႐ွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ကေလးေတြကို ေျပာျပေနပါ ေတာ့တယ္။
ဆရာေတာ္ ေျပာတဲ့အထဲမွာ အင္မတန္ နာမည္ေက်ာ္ၾကားၿပီး ရဟႏၱာလို႔ သမုတ္ခံရတဲ့ ဘုးန္းေတာ္ႀကီး ေသကၡ်ေတာင္ ဦးသီလအေၾကာင္းလည္း ပါတယ္။ ပဲခူးက ၾကခတ္၀ိုင္းေက်ာင္း စတင္တည္ေထာင္တဲ့အခ်ိန္က အေၾကာင္းလည္း ပါတယ္။ ေ႐ွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြကို ေျပာတာလို႔ ဆိုရေပမယ့္ ဆရာေတာ့္မွတ္ဥာဏ္က ေကာင္းလိုက္တာ။ အားလံုး အတိအက် အခိုင္အမာေတြ၊ အခ်က္အလက္အလက္ေတြ ကလည္း စံုလိုက္တာ။ ကၽြန္မက ဦးလွေဘးနားက နားေထာင္ေနရင္း ဆရာေတာ္ မိန္႔ႁမြက္ခ်က္ေတြက သေဘာက်စရာ ေကာင္းလြန္းလို႔ စာအုပ္ကေလး တအုပ္ေလာက္မ်ား ပါရင္ ေကာင္းေလရဲ႔၊ ဆရာေတာ္ေျပာတာေတြကို ေတးမွတ္ထားၿပီး စာျပန္ေရးရရင္ ဖတ္ခ်င္စဖြယ္ သိတ္႐ွိမွာပဲလို႔ ေအာက္ေမ့ေနမိတယ္။ ဆရာေတာ္ မႏၱေလးမွာ ႐ွိေနတုန္း မွတ္စရာ စာအုပ္တအုပ္ယူၿပီး လာခဲ့ဦးမယ္၊ ဆရာေတာ္ အမိန္႔႐ွိတာေတြ ေရးမွတ္ယူမယ္လို႔လည္း စိတ္ထဲက ပိုင္းျဖတ္လာခဲ့မိတယ္။ ႏို႔ေပမယ့္ မလုပ္ျဖစ္လိုက္ဘူး။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ရန္ကုန္ မဟာေဗာဓိေက်ာင္းမွာ ၂၄-၇-၇၅ ေန႔မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားတယ္လို႔ ၾကားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မမွတ္သားလိုက္ရတဲ့ ဆံုး႐ံႈးမႈအတြက္ ႏွေျမာလို႔မဆံုး ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ႏို႔ေပမယ့္ ကၽြန္မႏွေျမာတာက ဘာေျပာပေလာက္မွာလဲ။ ဆရာေတာ္ႀကီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားတာကို ေ႐ႊက်င္သာသနာကမွ တကယ္ ႏွေျမာ တသရတာ ဟုတ္လား။ ေ႐ႊက်င္သာသနာအတြက္ေတာ့ အလြန္ႀကီးမားတဲ့ ဆံုး႐ႈံးမႈႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္လို ပုဂၢိဳလ္က ေ႐ႊက်င္သာသနာအတြင္းမွာကိုပဲ ေျမာက္ေျမာက္ျမားျမား ေပၚထြက္ ေလ့ ႐ွိတာမွ မဟုတ္ဘဲ။ "၀ိနည္း ေလးစားေသာအရာတြင္ သာသနာ ေနာက္ဖ်ားမွာ ၿပိဳင္ဘက္႐ွားေသာ ပုဂၢိဳလ္တပါးျဖစ္ပါတယ္" လို႔ ဆိုစကားနဲ႔ တကယ္ညီတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေပကိုး။ ဆရာေတာ္ တသက္မွာ ၀ိနည္းအတြက္ ဆရာေတာ္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပံုေတြ၊ လိုက္နာေစာင့္စည္းခဲ့ပံု ေတြ ဘာကိုမွ မငဲ့ကြက္ပဲ ဘုရား႐ွင္ပညတ္တဲ့ ၀ိနည္းေတာ္ မက်ိဳးမေပါက္ရေရးအတြက္သာ ႐ြက္ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ပံုေတြက ေျပာမကုန္ ေရးမကုန္ ႐ွိခဲ့ပါေပတယ္။
ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ရဲ႔ အႀကီးမားဆံုး ဂုဏ္ပုဒ္ တခုကေတာ့ စာသင္တိုက္ တတိုက္ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အခါ တည္တံ့ေအာင္၊ စည္ပင္တိုးတက္ေအာင္ ႐ြက္ေဆာင္ ေတာ္ မူႏိုင္တဲ့ စြမ္းပကား႐ွိျခင္းလို႔ ေျပာရင္ မွန္မယ္ထင္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ လက္မြန္မဆြ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ေျမာင္းျမက ပေဇၨာတာ႐ံုတိုက္ ဆိုတဲ့ စာသင္တိုက္ႀကီးဆိုရင္ ေအာက္ျမန္မာ ႏိုင္ငံ သာသနာမွာ အလြန္ထင္႐ွားတဲ့ စာသင္တိုက္ႀကီး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္လည္း ပေဇၨာတာ႐ံုတိုက္သစ္မွစၿပီး ရန္ကုန္ မဟာေဗာဓိတိုက္အပါအ၀င္ စာသင္တိုက္ေတြ တတိုက္ၿပီးတတိုက္ တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ေပးႏိုင္ခဲ့တဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးပါ။ အခုလို တတိုက္ၿပီး တတိုက္ ဖြင့္လွစ္ဖို႔ မေျပာထားပါနဲ႔ စာသင္တိုက္ တတိုက္ကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ျဖစ္ေအာင္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္တယ္ဆိုတာကိုက နည္းတဲ့စြမ္းအား သတၱိမဟုတ္ပါဘူး။ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္က ဗုဒၶသာသနာ ေနလို လလို ထြန္းပေစလိုရင္၊ တည္တံ့ခိုင္ျမဲေစလိုရင္ ပရိယတၱိ စာသင္တိုက္ႀကီးေတြ ေျခေျချမစ္ျမစ္ ခိုင္ခိုင္မာမာ ႐ွိမွ၊ စာေပေတြကို ပို႔ခ်ေပးႏိုင္မွ ျဖစ္တယ္။ သာသနာမွာ ပရိယတၱိက အေျခခံ၊ ပရိယတၱိ႐ွိမွ ပဋိပတၱိသာသနာ မွန္ကန္စြာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ တာလို႔ ခံယူပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဆရာေတာ့္ တသက္မွာ စာသင္တိုက္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ေအာင္ တည္ေထာင္တယ္။ စာေပကိုလည္း ပို႔ခ်တယ္။ ငယ္႐ြယ္စဥ္ကစၿပီး သက္ေတာ္ ၈၅ အထိ ရန္ကုန္ မဟာေဗာဓိမွာ စာခ်တုန္း၊ ေနာက္ဆံုး စာ၀ါဟာ ၀ိနည္းပါဠိေတာ္ကို ခ်ေတာ္မူသြားတာပါတဲ့။
စာသင္တိုက္ တတိုက္ကို တည္ေထာင္တဲ့အခါ ဆရာေတာ္ ကိုင္စြဲတဲ့၀ါဒက "ေနနည္းေ႐ွးက်ၿပီး၊ သင္နည္းေခတ္မီ " ရမယ္ဆိုတဲ့ ၀ါဒပါတဲ့။
စာသင္တိုက္မွာ စာသင္သားေတြ အေနအထိုင္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ၀ိနည္းေတာ္ကို အစြမ္းကုန္ ေလးစားလိုက္နာေစတယ္။ ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္က စံျပအျဖစ္နဲ႔ ေနထိုင္ျပသ ႐ံုမက ၾကက္ေကာင္းႀကိဳးမကြာရေစသလို စာသင္သားေတြကို အျမဲတမ္းေစာင့္ၾကပ္ ၾကည့္႐ႈဆံုးမမႈ ေအာက္မွာ ထား႐ွိတယ္။ ၀ိနည္းဆိုတာ သာသနာရဲ႔ အသက္၊ ၀ိနည္းတည္မွ သာသနာတည္တယ္ဆိုတဲ့ အဌကထာ စကားကိုလည္း ေဆာင္ပုဒ္ႀကီးအျဖစ္ ျမဲျမဲႀကီး ကိုင္စြဲထားၿပီး ေ႐ႊက်င္ေက်ာင္းတိုက္တိုင္း ျပဳလုပ္တဲ့ ၀ိနည္းစာျပန္ပြဲမ်ားကိုလည္း မွန္မွန္ႀကီး က်င္းပ ေပးေတာ္မူတာပါ။
ဆရာေတာ္ တစံုတခုကို ဆိုဆံုးမတယ္ဆိုရင္လည္း ေ႐ႊက်င္ဆရာေတာ္ႀကီးက ဘယ္ကိစၥမွာ ဘယ္လိုမိန္႔တာ၊ ပဌမ ၀ိသုဒၶါ႐ံုဆရာေတာ္ႀကီးက ဘယ္လို မိန္႔ၾကားဖူးတာ စသျဖင့္ ေ႐ႊက်င္ဆရာေတာ္ႀကီးေတြရဲ႔ ေနနည္း ထိုင္နည္း က်င့္သံုးနည္း သံုးသပ္ခံယူနည္း ေတြကိုသာ အခါခပ္သိမ္း တေလးတစား မိန္႔ၾကားေတာ္မူေလ့ ႐ွိတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ ေ႐ႊက်င္သံဃာမ်ား အားလံုးက "ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးဟာ ဂိုဏ္းစိတ္ ဂိုဏ္းေသြး၊ အလြန္ျမင့္မားထက္သန္တယ္၊ ေ႐ႊက်င္ဂိုဏ္းႀကီး တိုးတက္စည္ကား ျပန္႔ပြါးမႈကို သိပ္လိုလားတယ္" လို႔ ခ်ီးက်ဴးတာ ႐ွိၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဆရာေတာ္ရဲ႔ ပရိယတၱိ အရည္အေသြးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ဟာ "ပညာလည္းနက္တယ္၊ အမွတ္သညာ ဘက္စံုလည္း ထက္ျမက္တယ္" လို႔ မိန္႔ၾကားတတ္ၾကပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးက စာသင္တိုက္ႀကီးေတြ တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္တဲ့အခါ ဆရာေတာ္ႀကီး ကိုယ္တိုင္ ငယ္႐ြယ္စဥ္က တပင္တပန္း သင္ၾကားခဲ့ရတဲ့ စနစ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စာသင္သားအဖို႔ ဆင္းရဲလြန္းတယ္၊ ဒိထက္ေကာင္းတဲ့ ပညာသင္နညး္မ်ား ႐ွိသင့္တယ္လို႔ ယူဆၿပီး တိုင္းတပါးကို ႂကြေရာက္ပညာယူတဲ့အခါမွာ အဲဒီက နည္းေကာင္းလမ္းေကာင္းေတြကို အတုယူေတာ္မူလာခဲ့တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ စာသင္တိုက္ႀကီးေတြ ဖြင့္လွစ္တဲ့အခါမွာ အာဂံုေဆာင္ အလြတ္က်က္မွတ္ရတဲ့ အပင္ပန္းဆံုး ပညာသင္နည္းထက္ သက္သာလြယ္ကူၿပီး သေဘာေပါက္ေစတဲ့နည္းကို အသံုးျပဳ သင္ၾကားေပးပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံက ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား စာသင္ၾကားနည္းဟာ သိပ္ေ႐ွးက်ေနၿပီး အလြတ္က်က္နည္းဟာ ေခတ္မမွီေတာ့ဘူးဆိုတာကို ေ၀ဖန္ေလ့လာမႈမ်ား ႐ွိသင့္သေလာက္ ႐ွိခဲ့ေပမယ့္ ဒီနည္းကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး သက္သာတဲ့နည္းနဲ႔ ျပဳျပင္သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးမယ့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက နည္းပါးပါတယ္။ အဲဒီနည္းပါးတဲ့အထဲမွာ ဆရာေတာ္ကေတာ့ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေၾကညာၿပီး ေခတ္မီနည္းနဲ႔ သင္ေပးခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးပါ။
ဆရာေတာ္က ငယ္၊ လတ္၊ ႀကီး၊ ပထမျပန္ စတဲ့ စာေမးပြဲကို စာတတ္တဲ့ အမွတ္အသားရယ္လို႔ လက္မခံပါ။ ႏို႔ေပမယ့္ ဒကာ ဒကာမနဲ႔တကြ အမ်ားရဲ႔သေဘာကို မလြန္ဆန္ႏိုင္ေသာအားျဖင့္ ေက်ာင္းတိုက္တြင္းက သံဃာမ်ားကို စာေမးပြဲမ်ားမွာ ေျဖခြင့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေပးေပမယ့္ စာေမးပြဲေအာင္လို႔ စာတတ္တယ္ မသတ္မွတ္ဘူး။ စာတကယ္တတ္ခ်င္ရင္ အနက္အဓိပၸါယ္နဲ႔တကြ သေဘာေရာက္ေအာင္ ၾကည့္ၾကရမယ္၊ သေဘာေရာက္မႈအလိုက္ က်င့္ၾကံအားထုတ္မႈမ်ားလည္း ႐ွိရမယ္လို႔ ဆိုဆံုးမေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပါ။
သက္ေတာ္႐ွည္ စံကင္းဆရာေတာ္ႀကီး ေ႐ႊက်င္ဂိုဏ္းႀကီးရဲ႔ န၀မေျမာက္ ေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ ျဖစ္ေတာ္မူလာတဲ့အခါ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ကို တပါးတည္းသာ ခန္႔အပ္တဲ့ ဥပဥကၠဌ (ဒုတိယသာသနာပိုင္)နဲ႔ ဂိုဏ္းလံုး၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ျခင္း ခံခဲ့ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႔ လက္ေအာက္မွာ ၁၃၁၄ ခုႏွစ္ကစၿပီး ၁၃၃၄ ခုႏွစ္အထိ ၂၁ ႏွစ္လံုးလံုး ေ႐ႊက်င္ဂိုဏ္းႀကီးရဲ႔ တည္တံ့ေရး၊ ႀကီးပါြးေရးမ်ားကို ႐ြက္ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့တယ္။
ေက်းဇူး႐ွင္ စံကင္းဆရာေတာ္ႀကီး ၁၃၃၄ ခုႏွစ္မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူေတာ့ ၁၃၃၇ ခုႏွစ္ထိ ေ႐ႊက်င္ဂိုဏ္းႀကီးရဲ႔ ဒသမ သာသနာပိုင္အျဖစ္ ေ႐ႊက်င္နိကာယဥကၠဌ ဓမၼေသနာပတိ ပထမသာသနာပိုင္အျဖစ္နဲ႔ အသက္ထက္ဆံုး ႐ြက္ေဆာင္သြားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ေျမာင္းျမ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကေတာ့ အသက္ထင္႐ွားမ႐ွိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဆရာေတာ္ရဲ႔ ဂုဏ္သတင္းကေတာ့ တေန႔တျခား ထြန္းလင္းလို႔သာေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

လူထုေဒၚအမာ။
[၁၉၉၄ ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ၊ ပထမအႀကိမ္၊ ႀကီးပြါးေရးစာအုပ္တိုက္ထုတ္ လူထုေဒၚအမာ ေရး- 'သာသနာ့တန္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား' စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္]

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP